Politicile României în domeniul energiei regenerabile:


Ca parte a Uniunii Europene Romania şi-a asumat obiectivele de reducere a consumului de energie clasică pe baza combustibililor fosili şi de creştere a utilizării energiei regenerabile.


Din punct de vedere legislativ Romania dispune de o politica energetica inca din anul 2001 ca urmare a ratificarii acordului de la Kyoto. Strategia romaniei in acest domeniu a prins contur insa abia ca urmare a HG 443 din 10.04.2003 privind privind promovarea productiei de energie electrica din surse regenerabile de energie. De atunci si pana in prezent actele normative privind energia regenerabila s-au inmultind astfel ca in prezent Romania dispune de un Planul Naţional de Acţiune în Domeniul Energiei din Surse Regenerabile (PNAER).


Două priorităţi naţionale au fost elaborate în acest sens:


  • Implementarea de soluţii de economisire şi creştere a eficienţei energetice (finanţarea izolării termice a clădirilor).
  • Sprijinirea proiectelor de producere a energiei regenerabile (sprijin guvernamental pentru contrucţia de „mori de vânt” şi pentru montarea de panouri solare).

  • Instituţia responsabilă pentru elaborarea şi punerea în practică a acestor politici şi strategii este Administraţia Fondului de Mediu (www.afm.ro) care finanţează atât proiecte de reabilitare termică a clădirilor cat şi proiecte de producere a energiei regenerabile.


    Spre exemplu, în anul 2009 AFM a derulat un program de finanţare – Programul Casa Verde - prin care acoperea 80% din costurile necesare pentru montarea de panouri solare la nivelul clădirilor private de locuit sau a clădirilor publice.


    Politici locale de promovare a energiei solare:


    Politica locala solara = decizie a consiliului local privind adoptarea şi promovarea soluţiilor energetice solare.


    Poate viza:


  • a. Clădirile publice aflate în administrarea APL
  • b. Clădiri private noi sau în renovare (solicitarea ca minim 4mp de acoperiş sa fie orientat spre sud pentru a capta energia solara)
  • c. Amplasarea de panouri fotovoltaice în spatii publice şi transformarea APL în producător de energie

  • Raţiuni:


  • a. Regiunea de sud a României se afla în clasa 2 de radiaţii solare (potrivit nomenclatorului UE) ceea ce permite amplasarea de panouri solare cu randament ridicat.
  • b. Noile tehnologii permit captarea în proporţie ridicata a energiei solare.
  • c. Energia solara permite reducerea costurilor APL cu încălzire şi apa calda cu pana la 60%.
  • d. Se preconizează ca în următorii 25 de ani energia solara va deveni suficient de rentabila şi va concura cu energia pe baza de combustibili fosili.
  • e. UE a emis un set de recomandări pentru tarile membre în ceea ce priveşte adoptarea soluţiilor energetice regenerabile.
  • f. Exista o politica naţionala de promovare a energiei regenerabile ce sprijină şi incurajaza APL în adoptarea de soluţii solare.

  • Etape in elaborarea politicilor locale de promovare a energiei solare:


    1. Decizie a consiliului local privind adoptarea sistemelor solare la nivelul clădirilor publice.


    2. Ierarhizarea clădirilor din punct de vedere a cheltuielilor energetice cu incalzirea, apa calda si energie electrica si prioritizarea investiţiilor începând cu clădirile cele mai „energofage”.


    3. Elaborarea studiilor de fezabilitate privind oportunitatea adoptării soluţiilor solare pentru producerea energiei electrice si a energiei termice.


    4. Explorarea si identificarea surselor de finanţare.


    Ordonanta locala termo-solara:


    Ordonantele termo-solare sunt decizii publice luate la nivelul mai multor administratii publice din Europa care impun adoptarea de solutii solare atat la nivelul cladirilor si organizatiilor publice cat si a celor private. Avand o istorie de peste 10 ani ordonantele termo-solare au fost initial dezvoltate in localitati din germania pentru ca apoi sa fie adoptate de catre tari precum Spania, Italia, Elventiam sau Irlanda. Ordonantele termo solare sunt decizii publice locale ce impun:


  • a. Montarea de panouri solare pe cladirile aflate in administratia publica intr-un termen predefinit.
  • b. Modificarea regimului constructiilor astfel incat constructiile noi sa permita, prin orientare si inaltime, adoptarea de solutii solare.
  • c. Impunerea pentru constructiile noi a unor standarde de eficienta energetica ce implica adoptarea de solutii energetice regenerabile.

  • Tipuri de reglementari privind obligatia adoptarii de solutii solare:


  • Montarea a minim 0,04 m² suprafaţă colectoare pe m² suprafaţă locuită a clădirii (Baden)
  • Montarea a minim 1mp de panouri solare colectoare pe fiecare persoana (Portugalia)
  • Motarea de sisteme energetice care sa asigure minim 50% din necesarul de apa calda si incalzire din surse regenerabile (Italia, Spania)

  • Exemple de ortonante termo-solare:


    Bune practici in elaborarea de ordonante solare locale in Europa (download file)

    Legea privind încălzirea folosind surse regenerabile în Baden-Württemberg (download file)

    Regulamentul privind performanţa termică a clădirilor din Portugalia (download file)

    Codul Locuinţelor din Carugate (Provincia Milano) (download file)

    Codul cladirilor din Roma (download file)

    Prevederi legislative din Italia (download file)

    Ordonanta solata locala din Lazio (download file)

    Prevederi legislative Irlanda (download file)